Browse By

Care sunt cele 60 de proiecte UE prioritare de peste 7 miliarde euro?

60 de proiecte UE prioritare de peste 7 miliarde euro

60 de proiecte UE prioritare de peste 7 miliarde euro

Guvernul României a redactat o listă cu 60 proiecte finanţate de UE care vor fi urmărite prioritar, majoritatea la un stadiu de execuţie cu puţin peste 0% deşi valoarea totală a acestora depăşeşte 7 miliarde euro, intenţia fiind ca ritmul lucrărilor să avanseze măcar cu 5-10% până la finele anului viitor.

Lista include proiecte de infrastructură locală, protecţie a mediului, termoficare, construcţie de autostrăzi şi drumuri naţionale, pentru care contribuţia financiară a Uniunii Europene reprezintă mai mult de jumătate din total, respectiv 4,7 miliarde euro din valoarea cumulată de 7,3 miliarde euro a lucrărilor.

Majoritatea acestor proiecte, semnate anul trecut sau în primăvara acestui an, se află la un stadiu de execuţie care depăşeşte cu puţin 0% din total, în timp ce pentru alte proiecte semnate în 2009 sau în 2010 se reuşeşte cu greu să fie raportat un nivel de execuţie peste 1%.

Proiectele semnate în 2008 se află într-un stadiu mai avansat de execuţie, dar nici în acest caz nu este depăşit un nivel de 50%.

Toate aceste lucrări trebuie finalizate în intervalul 2012-2015.

VEZI LISTA PROIECTELOR UE PRIORITARE

Mai mult de jumătate dintre proiectele selectate de Guvern se referă la lucrări de reabilitare şi extindere a sistemelor de apă şi apă uzată, iar majoritatea dintre acestea, semnate anul trecut sau la începutul acestui an, se află încă la un nivel zero al execuţiei. Pe această listă au fost incluse proiectele din judeţele

  • Arad (contract în valoare de 139,5 milioane euro, semnat în 2010 şi având ca termen de finalizare anul 2013, cu intenţia ca de la un stadiu actual de implementare de 0% să ajungă la 10% la sfârşitul anului viitor),
  • Iaşi (141,7 milioane euro, 2010-2013, de la 1,2% la 14,2%),
  • Buzău (99,3 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%),
  • Timiş (118,8 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%),
  • Covasna (86,5 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%),
  • Hunedoara (40 milioane euro, 2011-2015, de la 0,16% la 10%),
  • Neamţ (107,6 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 10%),
  • Satu Mare (102,9 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 10%),
  • Sibiu (100 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10,54%),
  • Mureş (110 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 10%),
  • Bihor (83,2 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%),
  • Prahova (162,7 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%),
  • Botoşani (102,4 milioane euro, 2011-2015, de la 0% la 5%),
  • Bacău (117,9 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 5%),
  • Galaţi (129,8 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%),
  • Dolj (150,2 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 5%),
  • Vâlcea (98,8 milioane euro, de la 0% la 5%).

Acestora li se adaugă proiecte pentru care s-a reuşit depăşirea unui nivel al execuţiei de 1%, respectiv din judeţele

  • Brăila (95,7 milioane euro, 2010-2014, de la 1,5% la 16,5%),
  • Ilfov (76,3 milioane euro, 2010-2014, de la 1,30% la 11,30%),
  • Alba (102 milioane euro, 2010-2014, de la 1,5% la 11%),
  • Suceava (119 milioane euro, 2011-2014, de la 3,2% la 10,2%),
  • Dâmboviţa (140 milioane euro, 2010-2013, de la 3% la 13%),
  • Teleorman (122 milioane euro, 2009-2013, de la 6% la 16%),
  • Braşov (189,3 milioane euro, 2009-2015, de la 2,76% la 25%),
  • Bistriţa-Năsăud (83,2 milioane euro, 2010-2013, de la 5,16% la 30%),
  • Vrancea (107 milioane euro, 2010-2014, de la 5,5% la 35%).

Proiecte într-un stadiu mai avansat de execuţie, limitat însă în jurul a 50% deşi au fost începute în urmă cu trei ani, sunt cele din judeţele

  • Tulcea (113,7 milioane euro, 2008-2013, de la 36% la 54%),
  • Gorj (90,7 milioane euro, 2008-2012, de la 22% la 64%),
  • Olt (72,7 milioane euro, 2009-2013, de la 38,6% la 61,4%),
  • Giurgiu (71,5 milioane euro, 2008-2013, de la 59,7% la 75%),
  • Călăraşi (99,4 milioane euro, 2008-2013, de la 42% la 62%),
  • Cluj (196,9 milioane euro, 2008-2013, de la 38,5% la 66,3%) şi din regiunile Constanţa-Ialomiţa (192,3 milioane euro, 2010-2015, de la 4,60% la 24,60%),
  • Turda (79,9 milioane euro, 2008-2013, de la 45,4% la 65%) şi Mediaş (89,9 milioane euro, 2008-2013, de la 25,8% la 54%).

Pentru un sistem de management integrat al deşeurilor au fost identificate proiecte similare, care staţionează de aproximativ un an la un nivel extrem de scăzut al execuţiei, dar pentru care Guvernul consideră că va reuşi să urce stadiul lucrării la peste 50% din total. Pe listă au fost astfel incluse proiectele din judeţele

  • Mureş (45,2 milioane euro, 2010-2012, de la numai 0,34% la 87%),
  • Neamţ (33,4 milioane euro, 2011-2014, de la 0,17% la 59,3%),
  • Cluj (60,6 milioane euro, 2011-2014, de la 0,06% la 60,7%),
  • Sibiu (22,6 milioane euro, 2010-2013, de la 0,75% la 65,8%),
  • Vrancea (36,5 milioane euro, 2009-2013, de la 1,60% la 77,3%),
  • Giurgiu (26,7 milioane euro, 2009-2013, de la 14,4% la 100%), la care se adaugă cele din Suceava (51,7 milioane euro, 2011-2014, de la 29,4% la doar 30,7%),
  • Bistriţa-Năsăud (43,6 milioane euro, 2009-2011, de la 56,3% la 100%),
  • Arad (29,6 milioane euro, 2010-2013, de la 38,9% la 80,9%).

O situaţie similară a fost identificată şi în sectorul de termoficare, unde proiectele finanţate de UE cu zeci de milioane euro depăşesc cu greu un nivel al execuţiei de 0%. Din această categorie fac parte lucrările de reabilitare a sistemului de termoficare din municipiile Iaşi (61,2 milioane euro, 2010-2013, de la 0,10% la 11,3%), Timişoara (58,3 milioane euro, 2010-2013, de la 0,66% la 12%), Oradea (77,7 milioane euro, 2011-2014, de la 0% la 10%), Râmnicu-Vâlcea (59,3 milioane euro, 2011-2013, de la 0% la 10%) şi Bacău (63,2 milioane euro, 2010-2013, de la 8,9% la 25%).

Pe listă au fost incluse şi proiecte importante de construcţie de autostrăzi, care trebuie finalizate până la sfârşitul anului viitor, respectiv autostrada Cernavodă-Constanţa (432,3 milioane euro, 2009-2012, cu tronsonul Cernavodă-Medgidia executat în proporţie de doar 5% şi tronsonul Medgidia-Constanţa realizat 65%) varianta de ocolire a municipiului Constanţa (225,5 milioane euro, 2009-2012, executată în proporţie de 63%) şi autostrada Arad-Timişoara (388,2 milioane euro, 2010-2012, realizată în proporţie de 83%).

Acestora li se adaugă contracte de lucrări semnate în toamna acestui an, cu termen de finalizare în trimestrul II 2013, pentru care Guvernul mizează să ajungă la sfârşitul anului viitor la un nivel de execuţie de 40%, respectiv autostrăzile Orăştie-Sibiu (745,5 milioane euro) şi Nădlac-Arad (308,2 milioane euro).

Pe lista proiectelor care vor fi tratate drept prioritare au mai fost incluse trei sectoare de drum aflate la un nivel minim de execuţie şi pentru care Executivul consideră că vor fi realizate anul viitor în proporţie de 70-80%. Proiectele vizează reabilitarea DN 24 la limita de judeţ Galaţi-Vaslui (147,9 milioane euro, 2010-2013, în prezent cu un nivel al execuţiei de 22%), reabilitarea DN 1H Zalău-Aleşd (114 milioane euro, 2011-2013, executată în proporţie de doar 2%) şi reabilitarea DN 6 Alexandria-Craiova (228,2 milioane euro, 2011-2013, realizată în proporţie de 3,95%).

Reprezentantul României la FMI, Mihai Tănăsescu, a declarat recent că Guvernul va stabili în bugetul pentru anul viitor o listă cu aproximativ 60 de proiecte importante de investiţii, pe care le va urmări săptămânal.

În ultima perioadă, atât preşedintele Traian Băsescu, cât şi premierul Emil Boc au spus în mai multe rânduri că bugetul pentru anul viitor are ca prioritate finanţarea proiectelor de investiţii, dar şi o mai bună structurare a acestora, care să ajute la ieşirea din criză a României.