Browse By

Universitate socială sau antreprenorială? Sau soluţia este undeva la mijloc?

Universitate socială sau antreprenorială? Sau soluţia este undeva la mijloc?

Universitate socială sau antreprenorială? Sau soluţia este undeva la mijloc?

Un alt punct discutat in cadrul dezbaterilor, pe care noi il consideram unul cheie si care de data aceasta a venit din partea universitarilor, este daca o universitate romaneasca ar trebui sa fie sociala sau antreprenoriala.
.
Problema care s-a pus este ca atunci cand vom conecta universitatea cu mediul exterior si mai precis cu economia de piata, aceasta trebuie sa functioneze si ea dupa regulile ei si nu va mai putea sa fie creatoare de valori, absolventii fiind strict specializati pe cerintele pietei fortei de munca, fara a avea cunostinte in afara de domeniul in care activeaza.
.
Pe de cealalta parte, notiunea de “universitate antreprenoriala” se defineste prin acea universitate conectala la pulsul pietei, pregatita sa ofere forta de munca in functie de cerintele acesteia, insa care functioneaza dupa principii antreprenoriale, bazate pe producerea de profit, strategii; firmele beneficiare de pe urma cercetarii si studentii sunt priviti ca si “clienti”, iar contributia din partea statului la bugetul universitatii este mai mic decat veniturile din surse proprii.
.
Prin legislatia recenta si din proiectul legii intavatamantului superior se tinde timid catre acest sistem prin numirea rectorului pe post de manager si alte prevederi care vor sa preia mecanisme din economia de piata pentru eficientizarea institutiilor de invatamant superior.
.
Toate aceste lucruri se petrec datorita faptului ca structurile de tip traditional precum universitatile nu mai pot face fata dinamismului mondial, tehnologizarii, unei cereri de educatie din ce in ce mai mare, ce este necesara nu numai tinerilor, ci si adultilor (acestia la randul lor trebuind sa se specializeze continuu), in conditiile in care statul nu mai dispune de posibilitatile finantarii unui invatamant de masa bazat pe principiul invatamantului pe tot parcursul vietii.
.
Aceasta problema o discutam si noi, studentii, atat la nivel national cat si la nivel european, in cadrul European Student Unions, din care ANOSR face parte. Trecerea catre un sistem antreprenorial este urmata de cresterea taxelor si de ingradirea accesului persoanelor fara posibilitati financiare.
.

Oare solutia nu este undeva la mijloc, fara a cadea in extreme de tip social si ineficient sau liberal axat pe profit, in care accesul sa nu fie limitat de taxe de studiu mari , care sa fie conectat la cerintele pietei, insa in acelasi timp sa produca valori ?

.

Solutiile pe care le vedem noi in a transforma invatamantul superior in unul eficace si nu numai eficient, dar care sa poata oferi si protectie sociala sunt:

.

• Dezvoltarea unui sistem de creditare a studiilor prin instititutii bancare care sa fie oferite la dobanzi mici si pe termene lungi

• Cresterea treptata a finantarii din partea statului in invatamant, ce trebuie considerat prioritate nationala

• Protectie sociala din partea statului si a comunitatii locale

• Cresterea gradului de conectivitate prin elaborarea unei legislatii care sa faciliteze cooperarea.

• Dezvoltarea unui sistem de spin off-uri pe langa centrele universitare, in care cererea de inovare a pietei sa se intalneasca cu oferta universitatilor si a institutelor de cercetare

• Cresterea investitiilor private in invatamantul superior prin prisma beneficiilor pe care le pot inregistra

• Liberalizarea traseului educational prin marirea numarului de cursuri optionale pe care un student il poate alege

• Responsabilizarea universitatilor prin evaluarea si finantarea lor pe baza unui sistem de tracking a absolventilor pe o perioada de 5 ani.

Discutia nu ar trebui sa se poarte avand la baza sisteme sociale sau antreprenoriale atata timp cat societetea romaneasca are nevoie de persoane calificate sa transforme economia nationala din una bazata pe consum si productie bruta in una bazata pe cunoastere.