Browse By

Sesizare privind condițiile inadecvate în care este asigurat serviciul polițienesc în mediul rural în jud. Mehedinți

Subsemnatul, Alexandru Firicel, cetățean român și președinte teritorial SPR „Diamantul” constituită la nivelul D.G.P.M.B.-secția 13 Politie, cu domiciliul ales pentru comunicarea răspunsului dvs. la sediul S.P.R. „Diamantul” din București, str. Ienăchiță Văcărescu nr 17 A, Sector 4, București,
În temeiul art. 9, 40, 41 și 51 din Constituția României
Vă aduc la cunoștință următoarele:
1. La nivelul secțiilor de poliție rurală din județul Mehedinți polițiștii desfășoară activități specifice atât în intervalul orar 8- 16 cât și în afara acestuia, conform „permanenței”.
2. Polițiștii aflați în serviciul „de permanență” nu sunt remunerați și nici nu le este acordat timp liber corespunzător decât doar dacă participă la un eveniment ce le-a fost semnalat. În ziua următoare, polițiștii care au finalizat „serviciul de permanență” se întorc la programul de lucru obișnuit.
3. În timpul „serviciului de permanență”, polițistul este obligat să „aștepte evenimentul”.
4. În timpul serviciului de permanență nu există „o patrulă” de poliție ci un singur polițist care este obligat să se deplaseze singur la evenimentul semnalat.
Potrivit OMAI nr. 60/2010 privind organizarea şi executarea activităţilor de menţinere a ordinii şi siguranţei publice patrula de poliție nu se constituie dintr-un singur polițist. Din acest considerent, apreciez că nici deplasarea la un eveniment nu poate fi efectuată de un singur polițist ci însoțit de un alt polițist, polițist de frontieră și/sau jandarm, după caz.
În acest sens arăt și cazul colegului nostru de la postul de poliție Vișeul de Jos aflat singur în „serviciul permanent de poliție”http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/cei-doi-frati-suspectati-ca-l-au-ucis-pe-politistul-din-viseu-de-jos-arestati-pentru-30-de-zile-ce-au-dezvaluit-politistii.html.
5. Personalul insuficient destinat menținerii ordinii și siguranței publice în mediul rural pe raza județului Mehedinți conduce la o intruziune nejustificată în viața privată a polițiștilor, cu consecințe grave asupra sănătății lor datorită programului de lucru obligatoriu: 8-16, ulterior „permanențe”, misiuni inopinate, alte activități (tragere cu armamentul, ședințe anticorupție etc.).
Oboseala acuta reprezinta un mecanism de aparare care ne protejeaza impotriva suprasolicitarii. In timpul somnului, corpul nostru se regenereaza si capata din nou forta. Starea de oboseala poate fi provocata de un deficit de somn, fie cantitativ sau calitativ: asadar fie dormi prea putin, fie calitatea somnului este atat de redusa incat somnul nu este suficient de odihnitor. Atunci cand corpul este privat in mod repetat de somn, se dezvolta starea de oboseala cronica. Aceasta se remarca prin problemele de concentrare, cresterea sensibilitatii la durere, senzatia de ochi iritati. Oboseala cronica poate indica insa si prezenta unei boli.
Oboseala poate constitui un simptom care insoteste diferite afectiuni. De aceea, este necesar sa fie evaluata in raport cu celelalte simptome. Printre cauzele conditionate de boala ale oboselii se numara urmatoarele:
·                                 Deficitul de fier (anemia)
·                                 Apneea de somn
·                                 Boli infectioase
·                                 Boli metabolice
·                                 Cancer
·                                 Cauze psihice
·                                 Deficit de vitamine
Cu respect vă învederez că polițistul român (persoana care desfășoară atribuțiile stabilite de legiuitori conform art. 26 al Legii nr. 218/2002 și OUG nr. 104/2001) își desfășoară activitatea exclusiv în sprijinul cetățeanului și a instituțiilor statului de drept România sens în care în programul de lucru al acestuia nu există „pauze de masă fixe” și nici „pauze de odihnă” atât de necesare organismului. Din acest considerent este necesar, în regim de urgență, completarea schemelor de personal a structurilor de poliție operativă – mai ales în mediul rural – (patrulare, rutier, judiciar, criminalistic, reținere și arest preventiv ș.a.) chiar și cu personal din structurile suport („polițiști” care nu îndeplinesc nici o atribuție de poliție dintre cele stabilite de legiuitor prin Legea nr. 218/2002 și OUG nr. 104/2001): IT, financiar-contabil, control intern, logistic, achiziții publice, resurse-umane, juridic, secretariat etc.
Prin suprasolicitarea organismului polițiștilor, cu încălcarea art. 3 și 8 C.E.D.O., aceștia sunt expuși îmbolnăvirilor profesionale și pensionărilor anticipate generând un nou val de „reduceri de personal” (personal calificat în activitatea de poliție) periclitând siguranța statului de drept România și a cetățeanului.
Având în vedere aspectele prezentate, cu respect vă solicit:
1.       Constituirea de patrule complexe pentru asigurarea ordinii și siguranței publice în mediul rural pe raza județului Mehedinți. Astfel, pentru a nu se mai deplasa singuri (neînsoțiți), la evenimente, polițiștii aflați în „serviciul de permanență” să beneficieze de sprijinul colegilor jandarmi și/sau polițiști de frontieră. Prin această măsură se vor preveni evenimente precum cel de la Vișeul de Jos;
2.       Prin „serviciul de permanență” asigurat de polițist se pierde timp prețios: anunțarea polițistului aflat la domiciliu→echiparea acestuia→deplasarea la postul/secția de poliție în vederea preluării armamentului și autospecialei→deplasarea polițistului (neînsoțit) la locul evenimentului;
3.       Înființarea patrulelor de intervenție conform OMAI nr. 60/2010, care să asigure continuitatea serviciului polițienesc cu celeritate în mediul rural, după intervalul orar 8-16;
4.       Asigurarea timpului de odihnă polițiștilor după întreg programul „de permanență”. Vă învederez că acestă perioadă de timp petrecută de polițist „în expectativa evenimentului” reprezintă „timp alocat în beneficiul angajatorului”;
5.       În cazul neacordării timpului de repaus pentru orele lucrate în „serviciul de permanență” (serviciu asigurat chiar și „de la domiciliul polițistului”), să le acordați polițiștilor contravaloarea în bani;
6.       Să asigurați în regim de urgență, consult medical de specialitate pentru polițiștii din mediul rural care asigură climatul de ordine și siguranță publică în vederea identificării unor eventuale simptome/îmbolnăviri ale organismului acestora în vederea întâmpinării unor evenimente ce pot afecta serviciul polițienesc și încrederea cetățeanului datorită oboselii/îmbolnăvirii polițiștilor provocate de suprasolicitare și lipsa timpilor de odihnă;
7.       Să cercetați și identificați eventualele deficiențe manageriale cu privire la lipsa patrulelor de intervenție respectiv patrulelor mixte de ordine și siguranță publică;
8.       Să cercetați și sancționați persoanele responsabile cu înființarea/constituirea patrulelor de poliție/mixte de intervenție pentru neînființarea acestora la nivelul I.P.J. Mehedinți-mediul rural;
9.       Să identificați/cercetați eventuale deficiențe în secțiile/posturile de poliție rurală și să le soluționați cu celeritate în vederea asigurării unui climat de ordine și siguranță publică de calitate,cu respectarea drepturilor polițiștilor, demn pentru un stat de drept precum România.