Psihologii: ce pot face părinții pentru a combate stresul copiilor în perioadă examenelor

Stresul se poate manifesta și prin dureri de stomac ori de cap. În orele dinaintea examenului „este tardiv să-l pui pe copil să repete sau să conștientizeze ce va fi la examen“.

Prima probă din Evaluarea națională urmează să aibă loc luni, pe data de 19 iunie, iar elevii și părinții resimt presiunea din ce în ce mai puternic, ajungând în anumite cazuri până la dureri fizice inexplicabile, copiii acuzând deseori dureri de cap, stări de greață sau dureri de stomac. Psihologii avertizează părinții că aceste manifestări fizice își au cauza în stresul pe care elevii îl resimt în această perioadă și este posibil ca aceste dureri fizice să nu dispară chiar dacă încearcă să trateze efectele cu medicamente.

Specialiștii îndeamnă părinții să discute liber cu cei care urmează să susțină Evaluarea națională, să-i asigure că, indiferent de rezultatele pe care le vor obține, aceștia vor avea sprijinul lor. Psihologul Oana Rotaru avertizează părinții că orice presiune suplimentară în această perioadă este total inutilă și chiar poate scădea performanța elevului.

„Un părinte trebuie să-și înfrâneze el însuși emoțiile. Acum este tardiv să-l pui pe copil să repete sau să conștientizeze ce va fi la examen. Aceste lucruri trebuiau făcute, dacă nu pe parcursul celor patru ani de gimnaziu, cel puțin cu un an înainte de susținerea examenului, pe parcursul clasei a VIII-a“, specifică psihologul.

De asemenea, un efect al stresului este durerea fizică, care poate fi resimțită inclusiv la părinți.

„Copiii, dar și părinții, somatizează acest stres prin dureri de stomac, dureri de cap inexplicabile, dureri care nu trec nici cu pastile. Psihologic, această durere de cap este tradusă ca fiind o preocupare intensă asupra unui subiect. De aceea este recomandabil să se poarte discuții, copiii să fie încurajați. Este nevoie de o valorizare a copilului, indiferent de mediile cu care au terminat cei patru ani. Orice reproș este tardiv acum“, explică Oana Rotaru.

Soluția ar putea fi realizarea unui orar înaintea unui examen
În aceea ce privește programul pe care un elev trebuie să-l aibă, specialiștii Intuitext, o companie internațională care realizează manuale electronice și lecții pe calculator, sfătuiesc părinții și elevii să realizeze un program clar de studiu.

„Mulți elevi se simt copleșiți de volumul mare de informații pe care trebuie să-l asimileze înaintea unui examen important, mai ales dacă momentul începerii pregătirii propriu-zise a fost amânat. Soluția ar putea fi realizarea unui orar, care îi va ajuta pe elevi să se organizeze și să aibă o evidență mai clară a materiei parcurse“, sfătuiesc specialiștii.

De asemenea, aceștia avertizează că elevii trebuie să aibă o perspectivă corectă asupra lucrurilor, iar dacă pregătirea a fost realizată din timp, atunci nu au motive să fie îngrijorați. O soluție pentru cei care au început să se pregătească mai târziu ar fi experimentarea de modalități diferite de învățare și alegerea celei care li se potrivește cel mai bine.

Un alt sfat pe care îl dau psihologii părinților este acela de a-l susține pe copil chiar și în cazul unui eșec.

„Copilul vrea să ajungă la un liceu bun, dar presiunea cea mai mare o are din partea familiei. El se întoarce acasă și în mediul de acasă, iar eșecul îi va fi reamintit permanent de către părinți. Copilul își imaginează acest lucru, își face scenarii, iar dintr-un lucru mic îl transformă într-o problemă uriașă, asemeni unui bulgăre de zăpadă“, concluzionează Oana Rotaru.

Prima probă a Evaluării naționale se va desfășura luni, elevii urmând să susțină proba scrisă la Limba și literatura română.