OTV, Realitatea TV şi TVR 1, somate public pentru creşterea numărului de greşeli de limba română

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis în şedinţa de marţi să someze posturile OTV, Realitatea TV şi TVR 1, după ce a constatat, la monitorizarea din perioada 1 – 30 aprilie, o creştere a numărului de greşeli de limba română care apar pe aceste canale.

Sigla CNA România

Sigla CNA România

Membrii CNA au votat favorabil, marţi, propunerea de somare a posturilor la care s-a constatat o creştere a numărului de greşeli de limba română în emisiunile difuzate în perioada 1 – 30 aprilie, când a fost făcută cea mai recentă monitorizare în acest sens, comparativ cu monitorizarea anterioară, realizată în perioada 20 septembrie – 20 octombrie 2009.

Astfel, posturile OTV, Realitatea TV şi TVR 1 au primit somaţie publică în baza articolului 88 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia “radiodifuzorii au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”.

Cele trei posturi TV sunt şi cele la care s-a constatat cel mai mare număr de greşeli în urma celei mai recente monitorizări – OTV (112 de greşeli), Realitatea TV (78 de greşeli) şi TVR 1 (75 de greşeli). Ele sunt urmate de B1 TV (74), Antena 3 (65), N24 Plus (64), Prima TV (61), TVR 2 (58), Kanal D (58), Antena 1 (56), TVR Cultural (28) şi Pro TV (25).

În schimb, la monitorizarea emisiunilor difuzate în perioada 20 septembrie – 20 octombrie 2009, la OTV au fost înregistrate 92 de greşeli, la TVR 1 – 63 de greşeli şi la Realitatea TV – 55 de greşeli de folosire a limbii române. Totodată, la monitorizarea anterioară, locurile al doilea şi al treilea după OTV, privind frecvenţa greşelilor de limba română, au fost ocupate de posturile N24 (89 de greşeli) şi B1 TV (83 de greşeli), acestea fiind urmate de posturile Prima TV (64), TVR 1 (63), TVR 2 (61), Kanal D (58), Realitatea TV (55), Antena 3 (54), Antena 1 (52), Pro TV (50) şi TVR Cultural (23).

În perioada 1 – 30 aprilie, au fost monitorizate 12 posturi de televiziune (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, N24 Plus, OTV, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2, TVR Cultural) şi două posturi de radio (Radio România Actualităţi şi Europa FM). O echipă a Institutului de Lingvistică “Iorgu Iordan – Al. Rosetti” al Academiei Române, coordonată de Rodica Zafiu, a monitorizat în special emisiunile de ştiri şi dezbateri difuzate de aceste posturi.

Sursa: http://www.mediafax.ro/cultura-media/otv-realitatea-tv-si-tvr-1-somate-public-pentru-cresterea-numarului-de-greseli-de-limba-romana-6421809/