Mall-urile se “actualizează” la era digitală

Mall-urile care nu vor reuși să se “actualizeze” la noua eră digitală din realitate, vor pierde chiriași și cotă de piață. Iar cât despre “câștigătorii” în domeniu, ei sunt cei care vor construi punțile de legătură dintre mediul virtual și comerțul în spațiul real.

Retailul este oarecum la limita de a ține pasul cu era digitalizării și a comunităților online. Unele companii din zonă comercială privesc internetul ca fiind un <<dușman>> al comerțului clasic, ceea ce cred că este atât neproductiv, cât și destul de conservator… Adevărul este că o lume a iPad-urilor, smartphone-urilor și “like”-urilor oferă practic nenumărate posibilități de a comunica și a atrage consumatorii în magazine și centrele comerciale”, a arătat Graham Kilbane, COO Argo Real Estate Opportunities Fund (AREOF), unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail și centre comerciale din România.

Retailerii, mall-urile și parcurile comerciale trebuie să fie inovatoare și să creeze experiențe unice, care să determine mediul online și comerțul tradițional să se promoveze și să se stimuleze reciproc, dezvoltând adevărate punți între lumea virtuală și cea a comerțului în spațiul real; cei care nu vor reuși acest lucru vor pierde chiriași și vor înregistra scăderi semnificative ale cotelor de piață”, a precizat Graham Kilbane.

Graham Kilbane, COO Argo Real Estate Opportunities Fund

Graham Kilbane, COO Argo Real Estate Opportunities Fund

Târgul internațional de retail real estate MAPIC (Marche Professionelle Imobiliere Comerciale), cel mai însemnat  eveniment de profil la nivel global, care a avut loc între 14 și 16 noiembrie la Cannes, a urmărit în ediția sa din acest an teme legate de influențele erei internetului, smartphone-urilor și tabletelor asupra sectorului de retail. La MAPIC au fost prezenți 2.300 de retaileri, 840 de investitori, peste 3.000 de dezvoltatori, brokeri imobiliari și consultanți, autorități locale din diferite țări etc. Argo Real Estate Opportunities Fund (AREOF) a fost una dintre puținele companii cu prezența în România care a participat la MAPIC în calitate de expozant.

În cadrul seminariilor au fost prezentate aplicații inovative de marketing digital pentru smartphone-uri și realitatea augmentată, cu un impact direct asupra zonei de retail, pe care dorim să le încorporăm în planul de marketing din 2013 pentru centrele noastre comerciale”, a arătat Graham Kilbane. În România, Argo Real Estate Opportunities Fund deține patru parcuri de retail: Shopping City Sibiu, Shopping CitySuceava, Era Shopping Park Oradea și Era Shopping Park Iași, însumând o suprafață totală închiriabilă de 271.000 mp.

International Telecommunication Union (ITU) a anunțat că numărul abonaților de telefonie mobilă la nivel mondial a depășit șase miliarde la sfârșitul lui 2011. România nu face excepție de la tendințele mondiale. Conform Autorității de Reglementare în Comunicații, numărul conexiunilor la internet ajunsese la 10,8 milioane la sfârșitul lui 2011, iar numărul utilizatorilor de telefonie mobilă (cartele SIM active) se ridica la 23,4 milioane.

De asemenea, firma de cercetare de piață Gfk a anunțat că piața de telefoane mobile și smartphone-uri a înregistrat o creștere semnificativă în al treilea trimestru din acest an, de 12,3%, comparativ cu perioada similară din 2011; dintre utilizatorii de smartphone-uri, 41% caută informații pe Internet atunci când se află la cumpărături, despre produsele pe care intenționează să le achiziționeze, iar 32% identifică un loc de distracție în oraș cu ajutorul smartphone-ului. În plus, avem peste 5 milioane de utilizatori pe Facebook (cu o creștere exponențială), la care se adăugă cei care folosesc alte rețele sociale personale sau profesionale, precum Linkedin.

România a avut din start un dezavantaj, incorect din punct de vedere istoric, în ceea ce privește accesul populației la tehnologie și posibilitățile financiare aferente, însă românii recuperează rapid și au abilități IT la nivel național. Această caracteristică accelerează necesitatea că firmele ce activează pe piața de retail pur sau de retail real estate să se adapteze la noua realitate digitală. Câștigătorii deceniului viitor sunt cei care vor reuși chiar mai mult, și anume vor avea abilitatea de a anticipa dorințele „generației Facebook” în ceea ce privește experiențele mixte virtual-reale de shopping și entertainment. Iar tableta și smartphone-ul vor da un sens nou noțiunii de e-commerce”, a precizat Graham Kilbane.

Centrele comerciale din România au parcurs deja două etape majore: prima a fost cea de apariție și extindere principală a retailului modern, de la sfârșitul anilor ’90 până în 2008- 2009. Cea de-a doua etapă importantă, care a durat până în prezent, a adus distracția și evenimentele în prim planul experiențelor de shopping: ca și comportament al consumatorului, în general publicul român <<se plictisește>> repede de un produs sau serviciu, iar furnizorii trebuie să fie mereu creativi; astfel, după ce mirajul inițial al mall-urilor și parcurilor comerciale cu o ofertă bogată a dispărut, retailerii au fost nevoiți să inoveze, organizând târguri, expoziții, concerte, concursuri etc.

Trecem în cea de-a treia etapă a dezvoltării retailului din România, în care consumatorii au mai multe posibilități de a achiziționa diferite branduri: extinderea retailerilor continuă, iar unicitatea unui produs nu mai este criteriul de bază, așa încât se va pune problema de a deveni magazinul sau centrul comercial preferat datorită experiențelor mixte pe care le oferă în această era digitalizată. Marketingul în domeniu se va transforma dintr-o funcțiune esențială într-una vitală”, a arătat Graham Kilbane.