Browse By

Leonard Orban – CV, noul Ministru al Afacerilor Europene

Leonard Orban - CV, noul Ministru al Afacerilor Europene

Leonard Orban - CV, noul Ministru al Afacerilor Europene

Înfiinţarea Ministerului Afacerilor Europene, condus de consilierul prezidenţial Leonard Orban, a fost aprobată, cu unanimitate, de parlamentarii care au participat la vot.

Premierul Emil Boc: Ministerul Afacerilor Europene îşi propune să coordoneze două domenii de politică fundamentală: politica absorbţiei fondurilor europene şi politica afacerilor europene

Potrivit procesului verbal citit în plenul reunit al Parlamentului de chestorul Senatului Gheorghe David, din numărul total al parlamentarilor,au fost prezenţi 423 senatori şi deputaţi, dintre care au votat 245, toţi în favoarea „completării componenţei şi structurii Guvernului”.

„Birourile Parmanente constată că e întrunit numărul de voturi necesarcompletării structurii şi componenţei Guvernului”, a conchis Gheorghe David.

Votul a fost secret cu bile.

Opoziţia a anunţat că nu va participa la vot.

Singurul reprezentant al opoziţiei care a participat la vot a fost deputatul PC Tudor Ciuhodaru.

Premierul Emil Boc a declarat, luni, că orice reprezentant al opoziţiei care va vota în Parlament împotriva înfiinţării Ministerului Afacerilor Europene va vota împotriva propriului primar care poate accesa fonduri UE şi a făcut un apel la maturitatea clasei politice de a sprijini înfiinţarea noului minister.

Şi preşedintele Traian Băsescu a cerut, luni, coaliţiei să trateze cu maximă atenţie votul din Parlament privind înfiinţarea Ministerului Afacerilor Europene, dând asigurări că prezenţa lui Leonard Orban în Cabinet va creşte calitatea actului guvernamental.

Leonard Orban a fost validat, luni, de comisiile parlamentare.

Curriculum Vitae  – CV – Leonard Orban

Nume şi prenume: Orban Leonard
Data şi locul naşterii: 28 iunie 1961, Braşov, România
Starea civilă: căsătorit, un copil

Studii:
1987 – 1992 – Facultatea de Management, Academia de Studii Economice din Bucureşti, Economist
1981 – 1986 – Facultatea de Mecanică, Universitatea din Braşov, Inginer Diplomat

Activitate profesională:
martie 2010 – Consilier prezidenţial pe probleme de afaceri europene
ianuarie 2007 – februarie 2010 – Membru al Comisiei Europene responsabil de Multilingvism
decembrie 2004 – decembrie 2006 – Secretar de Stat – Ministerul Integrării Europene – coordonator al pregătirii României pentru aderarea la Uniunea Europeană;
o din iunie 2006, şef al delegaţiei României pentru negocierea aderării la Spaţiul Economic European;
o din aprilie 2005 – coordonator al poziţiei României referitoare la statutul de observator activ la Uniunea Europeană.
decembrie 2004 – aprilie 2005 – Negociator Şef cu Uniunea Europeană
Principale responsabilităţi:
o Coordonarea procesului de pregătire a României pentru aderarea la Uniunea Europeană;
o Coordonarea procesului de elaborare a Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană.
mai 2001 – decembrie 2004 – Negociator Şef Adjunct cu Uniunea Europeană; Coordonarea la nivel tehnic a procesului de negociere a aderării României la Uniunea Europeană, pentru toate capitolele de acquis.
1993 – 2001 – Consilier parlamentar pentru Afaceri Europene şi Internaţionale – Parlamentul României, Camera Deputaţilor
Principale responsabilităţi:
o Gestionarea relaţiilor cu Parlamentul European;
o Asigurarea expertizei tehnice în domeniul afacerilor europene pentru Comisia de Integrare Europeană din Parlamentul României;
o din 1995, după intrarea în vigoare a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, – Secretar tehnic al Comitetului Parlamentar Mixt (CPM) Uniunea Europeană (UE) – România şi al Delegaţiilor Parlamentului României la Parlamentul European şi COSAC; Responsabil de relaţiile cu Adunarea Parlamentară a Cooperării Economice a Mării Negre (APCEMN).
1986 – 1993 – Inginer – Institutul de Cercetare Tehnologia Construcţiilor de Maşini (I.C.T.C.M.) Bucureşti, Întreprinderea de Antrepriză Construcţii Speciale Industriale şi Montaj (I.A.C.S.I.M.) Bucureşti, Întreprinderea de Tractoare Miercurea Ciuc.

Altele:

• Fost membru în diferite comisii parlamentare cu implicaţii directe în procesul de aderare a României la Uniunea Europeană (Comitetul executiv pentru integrare europeană, Comisia pentru ajutor de stat, Comisia pentru managementul fondurilor structurale, Comisia pentru restructurarea sectorului siderurgic)
• Fost membru în Consiliul Economic şi Social din România
• Autor a numeroase articole şi studii publicate atât în presa românească, cât şi în cea internațională pe teme de integrare europeană şi multilingvism, începând din 2001
• Participant, în calitate de vorbitor, la numeroase conferinţe şi seminarii internaţionale pe teme legate de afaceri europene şi multilingvism
• Limbi străine: engleză, franceză
• Teme de interes: politica internațională, muzica clasică, cititul, filmele
• Decorații: Cavaler al Ordinului Naţional „Steaua României” acordat în 2002 pentru contribuţia adusă la integrarea României în NATO
• Semnatar în calitate de Negociator Şef cu Uniunea Europeană al Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană, 25 aprilie 2005, Luxemburg

Stenograma din ședința din Parlament

Emil Boc: Stenograma din ședința din Parlament

Emil Boc: Stenograma din ședința din Parlament

Emil Boc: Distinși colegi, membri ai Guvernului, doamnelor și domnilor. Mă prezint în fața dvs pentru a face o propunere de modificare a structurii guvernului prin înființarea Ministerului Afacerilor Europene. De asemenea, propunerea pentru ministrul afacerilor europene este domnul Leonard Orban, avizat ieri de comisiile de specialitate ale Parlamentului. Fac precizarea, din start, că această solicitare pe care o adresez plenului reunit al celor două camere ale Parlamentului se bazează pe articolul 85, alineatul 3 din Constituţia României. În consecinţă, nu fac obiectul modificării structurii şi componenţei Guvernului celelalte ministere şi ceilalţi membri ai Guvernului, prevăzuţi în Hotărârea Parlamentului nr. 39/23.12.2009, pentru acordarea încrederii Guvernului, cu modificările şi completările rezultate din aplicarea articolului 85, alineatul 2, din Constituţia României.
De ce un Minister al Afacerilor Europene? Acest minister îşi propune să coordoneze două domenii de politică fundamentală: politica absorbţiei fondurilor europene şi politica afacerilor europene. Fac precizarea că, pe componenta care ţine de absorbţia fondurilor europene, acest minister va coordona structurile care au atribuţii în gestionarea fondurilor europene. În fapt, ministerul va avea în interior două componente majore: ACIS – Autoritatea de Coordonare a Instrumentelor Structurale şi Departamentul de Afaceri Europene. Celelalte structuri acreditate în raporturile cu UE rămân acolo unde ele sunt, adică autorităţi de management, organisme intermediare, Autoritatea de Certificare şi Plăţi. Nu se modifică aceste lucruri, pentru că ele sunt acreditate în raporturile cu Uniunea Europeană, iar schimbarea acestora ar presupune un blocaj de cel puţin 6 luni de zile în absorbţia fondurilor europene, pentru o reacreditare suplimentară. De ce este nevoie acum de un impuls suplimentar în materia absorbţiei fondurilor europene? Este nevoie din două motive: în primul rând, pentru anul următor, absorbţia fondurilor europene rămâne unul dintre motoarele principale ale creşterii economice, alături de investiţii. De ce spun asta acum? Pentru că România, în acest moment, stă bine la capitolul depunerii de proiecte europene, de proiecte aprobate, precum şi de contracte sau decizii de finanţare semnate. Acum este momentul decisiv, pentru ca aceste resurse europene să aducă plusvaloare în economia românească şi să modernizeze statul român prin implementarea efectivă a acestor proiecte europene. Am să vă dau câteva exemple. În acest moment, există proiecte europene pe fondurile structurale depuse în valoare de 56 de miliarde de euro, deci, la acest capitol stăm foarte bine, având în vedere că fondurile de coeziune sunt de doar 19 miliarde de euro, sunt proiecte depuse în valoare de 56 de miliarde de euro. Sunt aprobate, în acest moment, proiecte pe fondurile structurale în valoare de 21 de miliarde de euro, deci, deja avem o valoare totală aprobată de 21 de miliarde de euro. Ceea ce se întâmplă de aici încolo este următorul lucru: în acest moment, au fost semnate contracte în valoare de 14 miliarde de euro, deci asta înseamnă că s-a depus proiectul, s-a aprobat, s-a făcut licitaţia, s-a finalizat licitaţia, s-a semnat contractul şi este în implementare. Aici este marea problemă pe care o avem în momentul de faţă şi unde avem nevoie de sprijinul şi intervenţia dvs., pentru a putea coordona mai bine atât autorităţile de management din cadrul ministerelor, cât şi pentru a întări relaţia cu autorităţile de implementare a fondurilor europene, autorităţi care în esenţă sunt primăriile, consiliile judeţene sau agenţii privaţi, în funcţie de specificul fondurilor europene. Spun asta, pentru că, în momentul de faţă, avem în implementare 14 miliarde de euro, iar aici avem nevoie de impulsul suplimentar, prin înfiinţarea Ministerului Afacerilor Europene, care să coordoneze acest proces de implementare a fondurilor. Spun asta, pentru că votul dvs. de astăzi va fi extrem de important pentru sprijinirea primarilor din România, indiferent de culoarea politică, să-şi poată implementa proiectele europene, aşa cum am spus, în valoare de peste 14 miliarde de euro.
Pentru aceasta, propunerea pe care o facem este cu un om care răspunde la două calităţi. În primul rând, expertiza profesională în domeniu, incontestabilă, în persoana domnului Leonard Orban şi, în al doilea rând, persoana care are legătura cu UE, la Bruxelles, pentru a putea să ajute România într-un moment important al absorbţiei fondurilor europene, să nu avem probleme cu pierderea banilor europeni. Deci, acest vot, pe care vi-l solicităm astăzi, este un vot în interes naţional, pentru completarea structurii Guvernului, pentru a avea un nou minister, astfel încât să putem îmbunătăţi gradul de implementare al absorbţiei fondurilor europene. Spun asta, pentru că, până la sfârşitul anului viitor, avem nevoie de un proces accelerat de implementare efectivă a acestor fonduri europene, pentru că nu este suficient să depui proiectul, să-l aprobi, să faci licitaţia; este important să se lucreze, să se trimită facturi care să se plătească, după care, se trimit la UE, de unde vin rambursările efective. Aici, la acest capitol, avem nevoie de un efort suplimentar, acest efort suplimentar poate fi asigurat prin înfiinţarea Ministerului Afacerilor Europene. În consecinţă, doamnelor şi domnilor, vă solicităm să ne acordaţi votul dvs., pentru a completa structura Guvernului, cu un nou minister, Ministerul Afacerilor Europene, şi cu ministrul Leonard Orban, care să conducă aceste minister şi care, de asemenea, să gestioneze unitar problematica Afacerilor Europene, relaţia României cu UE, printr-o structură coordonată de la nivelul Guvernului, prin intermediul unui ministru. Vă mulţumesc, tuturor.

***
*

Răspunsurile premierului Emil Boc la întrebările adresate de către parlamentari

Răspunsurile premierului Emil Boc la întrebările adresate de către parlamentari

Răspunsurile premierului Emil Boc la întrebările adresate de către parlamentari

Emil Boc: Domnule președinte, doamnelor și domnilor, în primul rând, un răspuns din punct de vedere formal cu privire la procedura pe care am solicitat-o în fața dvs. Am fost foarte explicit, încă din prima fază, în care am spus foarte clar că solicitarea pe care o adresez celor două camere ale Parlamentului este în baza art.85 alin.3 din Constituţia României şi, citez: „dacă, prin propunerea de remaniere, se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alin.2, numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului ministru”. În consecinţă, astăzi, nu suntem în prezenţa unui nou guvern. În prezenţa unui nou guvern, suntem atunci când venim şi solicităm, pentru întreaga listă a Guvernului, un vot de învestitură. Doi, vreau să precizez faptul că, şi în 3 aprilie 2007, când a avut loc o schimbare a structurii şi a compoziţiei politice a Guvernului, în hotărârea adoptată atunci, susţinută de PNL şi PSD, s-a menţionat foarte clar şi expres, în articolul 2: „nu fac obiectul modificării structurii şi componenţei Guvernului celelalte ministere şi ceilalţi membri ai Guvernului”. Foarte clar, astăzi guvernul vine în faţa dvs cu o propunere de a completa structura Guvernului, cu un nou minister, Ministerul Afacerilor Europene, şi de a vă propune, în persoana domnului Leonard Orban, numele viitorului ministru al afacerilor europene. Mai mult decât atât, din punct de vedere constituţional – şi mă mir că domnul Ponta, care totuşi este jurist, ştie foarte precis că situaţiile de încetare a mandatului Guvernului sunt expres şi limitativ prevăzute în Constituţie – mandatul unui guvern încetează în urma unei moţiuni de cenzură, încetează în urma demisiei primului-ministru sau la terminarea mandatului. Acestea sunt situaţiile de fond în urma cărora poate înceta mandatul unui guvern. Aici suntem, foarte clar şi expres, într-o situaţie de schimbare a structurii Guvernului, prin înfiinţarea unui nou minister. Dacă dvs. aprobaţi, de mâine, România va avea şansa să poată mai bine aduce şi implementa în ţară cei 14 miliarde de euro semnaţi de către primari, consilieri judeţeni, consilii judeţene, oameni de afaceri sau Guvernul îşi continuă activitatea fără acest minister, dar cu greutăţile pe care le avem.
Suntem în faţa unei decizii de interes naţional, nu de interes de partid, şi persoana pe care v-o propunem nu are o culoare politică, tocmai pentru că absorbţia fondurilor europene nu are şi nu trebuie să aibă culoare politică. Iar acum, trec la fondul problemei. Domnule Ponta, aţi început cu o întrebare şi v-aţi dat tot dvs. răspunsul, pe parcursul discursului. Aţi spus că, în funcţie de răspunsuri, veţi decide dacă susţineţi interesul naţional, iar la urmă, aţi tras concluzia, fără măcar, din eleganţă democratică, să aşteptaţi unele precizări cu privire la solicitările făcute. În al doilea rând, domnule Ponta – şi profit de ocazie să vă urez încă o dată La Mulţi Ani, e o zi frumoasă şi vă doresc multă sănătate şi din acest punct de vedere vă doresc La Mulţi Ani – dar, domnule Ponta, în programul dvs., al USL, aveţi înfiinţarea Ministerului Fondurilor Europene, adică, atunci când, într-o problemă de interes naţional.
Avem 14 miliarde de euro, repet, contracte semnate, în fază de implementare, şi vă cerem să puneţi şi dvs. umărul, ca banii aceştia să se cheltuiască în interesul României şi al românilor, în această ţară, de către primarii PSD, PDL, UDMR, UNPR şi de la alte formaţiuni politice, în interesul cetăţenilor pe care îi servesc. Dvs veniţi şi spuneţi ‘pentru că nu face guvernul viitor, după 2020, al USL-ului, propunerea şi face acest guvern, nu susţinem interesul ţării’. Eu cred că este o chestiune de a ne arăta dacă într-adevăr lucrăm în interes naţional sau în interes privat, în Parlamentul României. Persoana pe care v-o propunem este una care răspunde exigenţelor dvs., apolitică, extrem de competentă în materia absorbţiei fondurilor europene, şi care cunoaşte mecanismele absorbţiei fondurilor europene, de la Bruxelles. Deci, întruneşte toate calităţile necesare pentru a se servi interesul naţional, iar acum, când venim cu asemenea propunere, să cerem un sprijin clasei politice româneşti, că această ţară are şansa asta, să-şi accelereze creşterea economică, în 2012, prin absorbţia fondurilor europene, pentru că vedeţi că, în Europa şi în lume, lucrurile se înrăutăţesc, din punct de vedere economic. România şi-a câştigat stabilitatea macroeconomică, în acest moment, într-un deficit de 4,4%, într-o creştere economică de cel puţin 1,5%. Ne îndreptăm spre o creştere economică superioară, în 2012, coborâm cu deficitul bugetar în jur de 3%, avem nevoie, în condiţiile acestea, în care, în Europa, vedeţi ce se întâmplă în Grecia, vedeţi în zona euro, lucrurile nu merg în direcţia bună. În ţară, haideţi să punem toţi umărul şi să aducem banii europeni, care stau la dispoziţia noastră şi depinde de decizia noastră, a fiecăruia dintre dvs., să se implementeze cei 14 miliarde de euro, repet, care sunt semnaţi şi, până la 19 miliarde, cât sunt pe fonduri structurale, să-i implementăm până la sfârşitul programului.
N-am venit cu o propunere politică, care să ofenseze opoziţia. Am venit cu o propunere extrem de constructivă, cu un om extrem de competent. Atunci, întrebarea rămâne: până la urmă, opoziţia, interesele cui serveşte, în această ţară, când e vorba de interesul naţional, de a aduce banii europeni? Pentru aceasta, cred că avem nevoie, cu toţii, să urnim şi să ne aducem contribuţia, pentru că, cu toţii, suntem plătiţi din bani publici. Şi eu şi domnul Ponta suntem plătiţi din bani publici. Domnul Antonescu nu, pentru că m-aş fi adresat şi domniei sale, dar are alt program de lucru, înţeleg.
Oameni buni, această ţară are nevoie de decizii politice, la momentele potrivite, când trebuie să fie salvaţi aceşti bani europeni. Şi acum, să vă prezint cum stau lucrurile. România trebuia să înceapă, efectiv, procesul de absorbţie a fondurilor europene, în 2007. Dar, în primii doi ani, s-au realizat următoarele lucruri şi, repet, aici nu fac critici, ci doar constat. În doi ani de zile, 2007 şi 2008, doar un singur program operaţional sectorial, din şapte, a fost acreditat. Adică, înainte să poţi lua un ban de la Uniunea Europeană, trebuie să te acrediteze Uniunea Europeană, să spună „eşti recunoscut că poţi aduce bani europeni”; în doi ani de zile, un singur program din şapte. Credeţi că acele întârzieri nu se plătesc acum? Se plătesc, din nefericire. Dar, n-avem timp acum să aruncăm vina unii pe alţii. Am venit cu o propunere constructivă, să maximizăm ce avem, iar rolul domnului Orban este să sprijine miniştrii, primarii, autorităţile de management, în relaţia cu Bruxelles-ul, să putem face faţă acestei provocări şi să avem bani în România. Vă dau alte exemple: în 2009, când am ajuns la guvernare, practic, în 22 decembrie 2008, erau proiecte aprobate de 2,1 miliarde de euro. Astăzi, sunt proiecte aprobate în valoare de 21 de miliarde de euro. Deci, acest lucru s-a realizat. Câte contracte de finanţare erau semnate în 22 decembrie 2008, când am ajuns la guvernare? În valoare de 1,3 miliarde de euro. Câte sunt astăzi? 14 miliarde de euro. Deci, s-a făcut o muncă intensă. Câte plăţi intern,e către beneficiari, erau făcute? În 2008, la preluarea guvernării, 156 de milioane de euro. Astăzi, plăţi interne către beneficiari – 2,8 miliarde de euro. Acum, însă, avem nevoie de impulsul decisiv, ca cei 14 miliarde de euro semnaţi să poată fi efectiv implementaţi de către autorităţile locale sau naţionale. Pentru aceasta, simţim nevoia acum de a accelera prin apariţia Ministerului Fondurilor Europene. În această perioadă de timp, repet, am recuperat partea care a ţinut de acreditarea programelor europene. În prima parte a lui 2009 eraţi în guvern, domnule Ponta, ştiţi foarte bine, am făcut tot ce ne-a stat în putinţă ca, până în iunie, să acredităm programele, pentru că nu fusese acreditate, asta e realitatea. Au fost depuse proiecte, au fost aprobate, au fost semnate, s-au organizat licitaţii. Acum este momentul, practic, final, al absorbţiei fondurilor europene, adică rambursarea efectivă a sumelor de la Uniunea Europeană. Dacă nu facem acest lucru, România pierde banii europeni. Banii care nu se întorc în România rămân pierduţi şi nu se utilizează pentru modernizarea infrastructurii oraşelor, satelor, comunelor din România. Deci, există riscul dezangajării sumelor de către UE, dacă acum nu apăsăm acceleraţia necesară absorbţiei fondurilor europene. Acum avem nevoie, la sfârşitul lui 2011, să renegociem utilizarea unor sume europene. Sunt unele programe care merg foarte bine, sunt unele programe care nu sunt la fel de solicitate, şi atunci trebuie să negociem cu UE realocarea unor bani. De exemplu, reabilitarea termică a blocurilor este o măsură care serveşte economiei românești, populaţiei, creşterii economice a ţării. Dorim să utilizăm o parte din fondurile europene în cadrul procesului de realocare la sfârşitul anului 2011, pentru a reabilita blocurile din această ţară, astfel încât cetăţenii români să plătească mai puţin la factură, la energia termică. Pentru asta vă opuneţi? Ce argumente aţi putea avea, să nu sprijiniţi un asemenea demers, pentru că, în aceste blocuri din România locuiesc şi membrii PSD şi PDL şi PNL şi UDMR şi UNPR. Adică, este o chestiune de interes naţional, ca banii aceştia europeni ne stau la îndemână, haideţi să-i folosim pentru aceste resurse, de care ţara are nevoie în acest moment.
În consecinţă, a doua întrebare pe care o aveaţi; ce mai face Guvernul în acest moment, pentru a accelera implementarea fondurilor europene? Aceasta este cea mai importantă măsură pe care am agreat-o cu Uniunea Europeană: înfiinţarea unui minister, care să gestioneze şi să aibă coerenţă în relaţia cu autorităţile locale, cu beneficiarii fondurilor europene. În al doilea rând, am modificat legislaţia, astfel încât să fie o foarte clară şi precisă delimitare de atribuţii între ANRMAP şi UCEVAP, autorităţi de management, autoritatea de audit, Curtea de Conturi, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, autorităţile şi organismele intermediare de la diverse ministere. Lucrurile s-au luat şi s-au făcut pe parcursul verii, hotărârea de Guvern este în implementare, tot în baza solicitărilor Uniunii Europene. Nu în ultimul rând, am luat decizia, în această vară, unilaterală, în raport în raport cu Uniunea Europeană, pentru ca România să nu piardă bani, să suspendăm noi trimiterea de facturi la Uniunea Europeană, pentru a face corecţiile financiare interne, astfel încât ţara să nu piardă banii europeni. Pentru că, dacă vine Uniunea Europeană şi ne găseşte greşeli, acei bani se pierd definitiv de către România. Dacă facem corecţiile financiare noi, intern şi, deja, de exemplu, pe axa doi, de la Ministerul Dezvoltării Regionale, corecţiile sunt încheiate, banii rămân în România şi se alocă altor proiecte. Avem nevoie de un Minister al absorbţiei fondurilor europene, repet, de un nou ministru, care să coordoneze acest demers, aceste probleme, să fie un sprijin pentru România şi pentru români, astfel încât banii europeni să rămână aici, la noi în ţară. Încă o dată, vreau să spun, ministrul nu are culoare politică, absorbţia fondurilor europene nu are culoare politică. Vă cerem un vot pentru România, pentru ca banii europeni să rămână aici, la noi acasă. Vă mulţumesc foarte mult şi cred în înţelepciunea şi maturitatea dumneavoastră.

***
*

Alocuțiunea premierului Emil Boc după votul final din plenul Parlamentului privind înființarea Ministerului Afacerilor Europene

Alocuțiunea premierului Emil Boc după votul final din plenul Parlamentului privind înființarea Ministerului Afacerilor Europene

Alocuțiunea premierului Emil Boc după votul final din plenul Parlamentului privind înființarea Ministerului Afacerilor Europene
Emil Boc: D-le președinte, doamnelor și domnilor senatori și deputați, vreau să vă mulțumesc sincer în numele guvernului pentru votul dvs de astăzi. Vreau să mulțumesc PDL, UDMR, UNPR, Grupului Parlamentar al Minorităților Naționale din Camera Deputaților pentru susținerea politică și pentru faptul că astăzi, cu toții, ați dat un vot în interesul României, în interesul țării, în interesul aducerii banilor europeni în țara noastră. Regret că, nici de această dată, opoziția nu a putut să se detașeze de maniera populistă și incapacitatea de a înțelege că uneori în politică este nevoie să susții interesul național, indiferent că ești la putere sau în opoziție. Nu astăzi nu a reușit să se ridice la nivelul unei opoziții într-o țară democratică și să susțină acele măsuri care țin de interesul național. De fapt, dragi colegi din coaliția guvernamentală, suntem singura țară din Uniunea Europeană, care, în această perioadă de criză, nu am beneficiat niciodată de suportul opoziției pentru nici o măsură. Singuri am reușit să trecem România prin recesiunea economică, iar România a ieșit din recesiunea economică datorită dvs și a efortului pe care l-ați făcut în Parlamentul României. Pentru asta vă mulțumesc. Le mulțumesc, ca de fiecare dată, românilor, pentru că, spre deosebire de opoziție, au înțeles că, în aceste vremuri grele, doar cu măsuri corecte poți să asiguri viitorul acestei țări. Acum, după ce am ieșit din recesiunea economică, ca prima etapă spre ieșirea din criza economică, mai avem lucruri de făcut, pentru că încă în Europa, vedeți, vremurile sunt grele, situația unor țări din zona euro este gravă, chiar foarte gravă. Datorită dvs și românilor, mă refer la coaliția guvernamentală și la sprijinul dat de români, am reuşit să stabilizăm ţara şi să pornim pe drumul creşterii economice, 1,5% anul acesta, şi vom avea, la sfârşitul lunii octombrie, evaluarea împreună cu Comisia Europeană, cu FMI, cu Banca Mondială, prognoza de creştere economică pentru anul 2012 în raport cu care vom veni în faţa dumneavoastră cu proiectul de buget. Vreau să fiţi siguri că, la Palatul Victoria, este un Guvern responsabil care se uită, în primul rând, la interesul României și al românilor.
Acolo s-au luat decizii pentru că am avut încredere întotdeauna că aici, în Parlament, am avut o susținere pentru ceea ce înseamnă salvarea României de la colapsul economic. În fiecare ţară din Uniunea Europeană s-au luat măsuri de austeritate. Noi am fost singurii care nu am avut sprijinul vreunui partid de opoziţie în tot acest demers greu. S-au înşelat însă, au pornit iluzoriu că vor câştiga voturi, dar gogoaşa USL se dezumflă în fiecare zi; se dezumflă pentru că este populistă și este incapabilă să fie alături de interesul național atunci când este nevoie. Aceasta este realitatea. Iar dacă noi, mă refer la coaliţia de guvernământ, păstrăm ritmul reformelor, nu facem niciun pas înapoi, nu cădem în patima populistă a opoziţiei, vă asigur că avem drumul deschis pentru continuarea guvernării şi din 2012. Vă mulțumesc și vă doresc succes.
***
*

Declarații de presă susținute de premierul Emil Boc, la finalul ședinței comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului

Declarații de presă susținute de premierul Emil Boc, la finalul ședinței comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului

Declarații de presă susținute de premierul Emil Boc, la finalul ședinței comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului
Reporter: /…/Leonard Orban, în fruntea unui minister care va aduce bani tot pe criterii politice?
Emil Boc: Cred că răspunsul l-ați primit de la tribuna Parlamentului și chiar nu vreau să comentez declarațiile lui Victor Ponta. Este ziua lui și este suficient.
Reporter: D-le premier, astăzi v-ați chinuit să vă aduceți parlamentarii în plen mai bine de trei ore. Aveți de gând să luați vreo măsură? Să-i sancționați?
Emil Boc: Noi astăzi aveam nevoie de 235 de voturi. Am avut 245. Cu alte cuvinte, datele de la vot răspund de la sine la întrebarea dvs. Avem Coaliție majoritară, avem un Guvern care are susținere în Parlament. Coaliția este capabilă să continue drumul reformelor în România cu actualul Guvern, pentru că are susținerea Coaliției.
Reporter: În privința prognozei de creștere economică…?
Emil Boc: Am răspuns de la tribuna Parlamentului

Emitent: Guvernul Romaniei – Biroul de presa

Data: 20.09.2011