DIMMMAT şi DHL pentru internaţionalizarea companiilor din judeţul Timiş

Departamentul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri şi Turism (DIMMMAT) şi furnizorul de servicii de logistică DHL Express România au continuat seria de evenimente dedicate prezentării parteneriatului pentru “Internaţionalizarea IMM-urilor” cu o întâlnire cu reprezentanţii mediului de afaceri din judeţul Timiş. În cadrul întâlnirii, participanţii au reiterat importanţa Regiunii Vest pentru economia românească şi au discutat oportunităţile de dezvoltare a IMM-urilor locale pe plan internațional precum şi posibilităţile de valorificare a acestora.

Prin intermediul parteneriatului DIMMMAT – DHL, cele aproape 25.000 de IMM-uri din judeţul Timiş pot beneficia de informaţii şi consultanţă privind adaptarea afacerilor lor la cerinţele pieţei globale. Judeţul Timiş deţine aproximativ 50% din totalul IMM-urilor active în Regiunea Vest, înregistrând totodată cea mai mare cifră de afaceri (22.700 mil. lei) pe segmentul IMM-urilor şi un număr de salariaţi de peste 100.000¹.

Parteneriatul pentru “Internaţionalizarea IMM-urilor” a fost lansat la Bucureşti în luna octombrie, iar conferinţa din Timişoara este cea de-a doua din seria de patru întâlniri pe care reprezentanţii DIMMMAT şi DHL le au cu reprezentanţii IMM-urilor din principalele oraşe ale ţării.

„Într-o lume globalizată, internaţionalizarea poate să reprezinte un mare pas înainte pentru majoritatea societăţilor mici şi mijlocii. Internaţionalizarea nu înseamnă doar export, înseamnă cooperare transfrontalieră, înseamnă identificarea de noi mijloace competitive sau de noi tehnologii. Este nevoie ca IMM-urile să conştientizeze necesitatea internaţionalizării şi în acelaşi timp să beneficieze de acces la programele de sprijin, precum şi la informaţiile relevante”, a declarat Florin Jianu, Ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediu de Afaceri și Turism.

„Urmărind tendinţele globale în procesul de internaţionalizare a IMM-urilor, am constatat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici și mijlocii văd oportunități de creștere pe plan internațional, dar că există încă bariere semnificative în faţa extinderii activităţilor economice dincolo de graniţe. Ca furnizor global de servicii de logistică, putem contribui decisiv la depăşirea barierelor culturale şi a provocărilor legate de infrastructură. Prin programul realizat in parteneriat cu DIMMMAT ne dorim să impulsionăm creşterea sectorului IMM-urilor din România, a competitivităţii acestora şi să sprijinim viabilitatea afacerilor lor pe termen lung”,  a declarat Daniel Kearvell, Director General, DHL Express România.

Un studiu realizat recent de The Economist Intelligence Unit (EIU) pentru DHL Express a arătat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici și mijlocii văd oportunități de creștere pe plan internațional şi aşteaptă ca, în următorii cinci ani, până la 50% din veniturile lor să fie obţinute de pe pieţele externe.

Cu toate acestea, există în continuare obstacole pentru companiile mai mici, care vor să se dezvolte la nivel mondial. Instabilitatea politică, factorii culturali și infrastructura inadecvată, birocraţia excesivă şi lipsa de transparenţă a sistemului în care activează, precum şi costurile administrative rămân motive care descurajează unele IMM-uri să intre pe noi pieţe. Totodată, studiul arată un decalaj în activitatea internațională între IMM-urile din piețele dezvoltate și cele din pieţele în curs de dezvoltare: aproape 69% dintre IMM-urile din grupul celor mai dezvoltate şapte naţiuni ale lumii (G7²) desfăşoară activităţi comerciale pe pieţe internaţionale, faţă de doar 46% din ţările BRICM³.

Cinci din şase IMM-uri (84%) sunt de părere că barierele culturale reprezintă cel mai important  factor atunci când trebuie să ia decizia de a intra pe o piaţă nouă, ceea ce explică tendinţa întreprinderilor mici şi mijlocii de a alege pieţele care le sunt familiare. Din acest punct de vedere, IMM-urile din grupul BRICM vor căuta oportunităţi de extindere pe pieţe similare (în curs de dezvoltare), pe când ţările din G7 sunt active în economiile dezvoltate: 32% dintre IMM-urile G7 operează în Europa de Vest vs. 7% dintre IMM-urile BRICM; 15% dintre IMM-urile din statele BRICM au activităţi pe pieţele din Rusia şi CSI, faţă de numai 3,6% dintre IMM-urile din G7; de asemenea, 18,5% dintre IMM-urile din BRICM operează pe pieţe din America de Sud faţă de numai 4,6% dintre IMM-urile din G7.

Studiul “Breaking Borders – From Canada to China, barriers overshadow growth for expanding SMEs” a fost realizat în perioada mai-iunie 2014, pe un eşantion de 480 IMM-uri din 12 ţări, reprezentând 20 de sectoare de activitate. De asemenea, au fost realizate interviuri detaliate cu o serie de directori de companii mici şi mijlocii precum şi cu experţi în domeniu.

[1] “Carta Albă a IMM-urilor din România 2014”, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România

2 Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord și Statele Unite ale Americii

³ Brazilia, China, India, Mexic şi Rusia