Browse By

Curtea Constituţională declară neconstituţionale anumite prevederi din noua Constituţiei, revizuită

Curtea Constituţională a stabilit că propunerea de modificare a Legii Fundamentale cu privire la eliminarea prezumţiei de dobândire licită a averii este neconstituţională.

Acelaşi verdict au primit şi propunerile pentru modificarea prevederilor privind imunitatea parlamentară şi ministerială şi componenţa Consiliului Superior al Magistraturii.

Chiar dacă judecătorii vor mai găsi neconstitutionale anumite articole din proiect, preşedintele ţării nu este obligat să ţină cont de sesizările formulate de curte.

Decizia judecătorilor va merge la preşedinte, iar acesta va trimite propunerea de modificare a Legii Fundamentale, împreună cu verdictul Curţii Constituţionale, către Parlament, care are ultimul cuvânt.

Judecatorii Curtii Constitutionale au constatat ca exista elemente de neconstitutionalitate in proiectul de revizuire a Constitutiei, potrivit unui comunicat al CCR. Unul dintre acestea este legat de actuala prevedere din Constitutie (articolul 44 alineatul 8) potrivit careia caracterul licit al averilor se prezuma. Proiectul inaintat de presedintele Traian Basescu cere eliminarea acestei prevederi.

Restringerea drastica a imunitatii parlamentare si ministeriale au fost, de asemenea, considerate ca neconstitutionale.

De asemenea, judecatorii constitutionali au considerat ca sunt incalcate drepturi fundamentale in ce priveste Consiliul Superior al Magistraturii, unde proiectul de revizuire a Constitutiei prevede ca in CSM sa fie alesi mai multi reprezentanti ai societatii civile si ca presedintele Consiliului poate proveni din randul acesteia. Numirea unei persoane care nu este judecator sau procuror la conducerea CSM incalca drepturi constitutionale, in opinia CC.

O alta propunere de modificare respinsa de CCR este eliminarea controlului judecatoresc pe deciziile care privesc politicile fiscale si bugetare.

Magistratii CCR au decis ca propunerile de mai sus incalca „limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie”. Iata si continutul acestui articol:

  • (2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.

Reamintim ca joi, 9 iunie, Presedintia a remis Curtii Constitutionale proiectul de revizuire a Constitutiei dupa ce propunerea a primit avizul Consiliului Legislativ.

Avizul Curtii Constitutionale este consultativ.

Ulterior, proiectul de revizuire insotit de avizul Cosiliului Legislativ si de decizia Curtii Constitutionale va fi inaintat Parlamentului Romaniei, in vederea dezbaterii si adoptarii lui.

UPDATE Surse apropiate Cotroceniului au declarat pentru HotNews.ro ca Presedintia n-o sa mai sustina textele declarate neconstitutionale de CCR.

„Proiectul va merge mai departe in Parlament. Si in 2003, cand a fost revizuita Constitutia, s-a intamplat la fel, au fost declarate neconstitutionale unele texte. Parlamentul a stabilit pana la urma forma finala. Teoretic, Parlamentul poate trece peste sugestiile Curtii Constitutonale. Dar e treaba comisiei parlamentare”, au spus sursele citate.

În urma analizării eventualelor încălcări ale drepturilor fundamentale, judecătorii constituţionali au stabilit, printre altele, că sunt neconstituţionale prevederile referitoare la:

Curtea Constitutionala a Romaniei

Curtea Constitutionala a Romaniei

Plenul Curţii Constituţionale, reunit în şedinţă la data de 16 şi 17 iunie 2011, a dezbătut, în temeiul art.146 lit.a) din Constituţie, Proiectul de lege privind revizuirea Constituţiei României, transmis de Preşedintele României.

În urma deliberării, Plenul Curţii Constituţionale a decis următoarele:

1. Cu majoritate de voturi, constată că proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei a fost iniţiat cu respectarea prevederilor art.150 alin.(1) din Constituţie.
2. Cu majoritate de voturi, constată că eliminarea tezei a doua a art.44 alin.(8) din Constituţie, potrivit căreia „Caracterul licit al dobândirii se prezumă” este neconstituţională, deoarece are ca efect suprimarea unei garanţii a dreptului de proprietate, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie, adică „De asemenea, nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau a garanţiilor acestora.”

3. Cu majoritate de voturi, constată că modificarea alin.(2) şi abrogarea alin.(3) ale art.72 din Constituţie sunt neconstituţionale deoarece au ca efect suprimarea unui drept fundamental al persoanei care ocupă o demnitate publică, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
4. Cu majoritate de voturi, constată că abrogarea alin.(2) şi modificarea alin.(3) ale art.109 din Constituţie sunt neconstituţionale, deoarece au ca efect suprimarea unui drept fundamental al persoanei care ocupă o demnitate publică, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
5. Cu majoritate de voturi, constată că modificarea alin.(6) al art.126 din Constituţie, în sensul introducerii sintagmei „precum şi a celor care privesc politicile financiare şi bugetare ale Guvernului, în condiţiile legii contenciosului administrativ” este neconstituţională, deoarece are ca efect suprimarea liberului acces la justiţie, încălcându-se astfel limitele revizuirii prevăzute de art.152 alin.(2) din Constituţie.
6. Cu majoritate de voturi, constată că modificările alin.(2) lit.a) şi b) şi alin.(3) ale art.133 sunt neconstituţionale, deoarece au ca efect încălcarea independenţei justiţiei, în contradicţie cu dispoziţiile art.152 alin.(1) din Constituţie.
7. Supune atenţiei Preşedintelui României observaţiile din considerentele acestei decizii privitoare la următoarele dispoziţii din proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei: art.6 alin.(3), art.52 alin.(3), art.64 alin.(2) şi alin.(5), art.71 alin.(2), art.73 lit.s1, art.76 alin.(1), art.87 alin.(1), art.90, art.92 alin.(31), art.95, art.98 alin.(2), art.107 alin.(4), art.114 alin.(1), art.124 alin.(3) şi (4), art.133 alin.(5), art.146 lit.c), e) şi l) şi art.154 alin.(2).
8. Constată că celelalte prevederi din proiectul de lege pentru revizuirea Constituţiei nu contravin dispoziţiilor constituţionale.

Motivarea soluţiei va fi prezentată în cuprinsul deciziei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică Preşedintelui României.

BIROUL DE PRESĂ AL CURŢII CONSTITUŢIONALE