Browse By

Cum se fură combustibilul? Inventivitate maximă

furtul de combustibil

furtul de combustibil

La autoturismele fără sisteme de supraveghere prin GPS, furturile de carburanţi rămân, în general, la metoda clasică, prin care –plătind cu cardul de combustibil primit de angajat de la firmă – benzină sau motorină umplu de fapt rezervorul maşinii soţiei sau a soţului. Sunt însă şi multe cazuri în care şoferii “mai sociabili” “se împrietenesc” cu unii angajaţi ai benzinăriilor, devin complici cu aceştia şi le lasă cardul de combustibil spre folosire ilicită: la persoanele care plătesc cash şi nu solicită bon fiscal, angajatul benzinăriei păstrează banii şi achită cu cardul; apoi împarte banii cu posesorul cardului de combustibil”, a arătat Adrian Dinu, director general SAS Grup, liderul pieţei sistemelor de supraveghere a flotelor auto prin GPS.

Inventivitate maximă la furturile de motorină din camioane

În ceea ce priveşte camioanele şi utilajele – inventivitatea furturilor a trecut la “nivelul superior”, întrucât ”căile bătătorite” ies din calcul dacă există implementat un sistem de monitorizare prin GPS care are funcţionalităţi de citire a nivelului din rezervor. Unii şoferi conectează un furtun la returul de combustibil din injectoare, care apoi distribuie motorina pe de o parte înapoi în rezervor –unde trebuie de fapt să ajungă -, iar pe de altă parte în vasul pentru lichid de parbriz, pe care l-au golit în prealabil.

“În regim de funcţionare a motorului unui camion, în vas se strâng cca 5l de motorină la fiecare 30-60 de minute. Şoferii respectivi scot carburantul din vasul de lichid pentru parbriz şi îşi umplu canistrele, iar când termină tura, înainte de a preda maşina, refac circuitul normal…”, a precizat Adrian Dinu.

Astfel de furturi pot fi depistate ori în flagrant, ori prin compararea citirii consumului de la calculatorul de bord cu consumul real la injectoare, cu ajutorul unui senzor.

Combustibil furat în mers din furtunul de retur

Sondele şi dispozitivele de citire a parametrilor din calculatorul de bord (care fac parte din sistemele de monitorizare prin GPS) sunt arareori vandalizate de către șoferi – doar 15% dintre acestea sunt distruse şi trebuie înlocuite; oricum, sistemul semnalează distrugerea unui echipament de pe un autoturism sau camion.

Referitor la kilometrii efectuaţi în interes personal, şoferii înţeleg că sistemul de monitorizare e un fel de “Big Brother”, iar managementul îi poate verifica cu uşurinţă; în ceea ce priveşte furtul de combustibil însă, aceştia încă mai consideră – în mod greșit – că sistemul poate fi păcălit…”, a arătat Adrian Dinu.

Din ultimele statistici realizate de către S.A.S Grup reiese că, după ce angajaţii află de implementarea unei soluţii de monitorizare a flotelor, la camioane furturile scad cu minim 10%; scăderile şi mai mari apar după ce managementul firmei îi prezintă şoferului rapoartele furnizate de sistem din care reiese clar furtul.

La autoturisme, după implementarea soluţiilor de monitorizare, câştigurile firmelor sunt şi mai mari întrucât se adaugă economiile realizate prin reducerea condusului agresiv (cca 10%) şi eliminarea kilometrilor efectuaţi de angajaţi în interes personal (cel puţin încă 10%).

Companiile multinaţionale sunt cele mai drastice atunci când constată furturi şi de obicei îi concediază pe şoferii care încalcă legea; firmele mici sunt “mai blânde”: întâi îi penalizează şi, dacă recidivează, abia atunci îi dau afară”, a precizat Adrian Dinu.

De altfel, rapoartele de consum de combustibili şi cele privind kilometrii în interes personal sunt cele mai solicitate de către companii, alături de fişa de activitate zilnică (FAZ) şi foaia de parcurs.

Despre S.A.S Grup

sigla SAS GRUP SRL

Compania  S.A.S GRUP, constituită în 2002, are ca obiect  de activitate producția, dezvoltarea şi implementarea sistemelor integrate de supraveghere şi urmărire autovehicule prin satelit, atât hardware cat si software, fiind unicul producător integrat de soluții GPS din Romania.

În urmă cu 10 ani, S.A.S GRUP a introdus pe piaţa românească sistemul profesional de urmărire şi supraveghere din satelit a flotelor auto prin intermediul unei soluţii AVL- Automatic Vehicle Location (în România soluţia AVL este mai cunoscută sub numele de “sistem GPS”).

Compania S.A.S GRUP este lider pe piaţa sistemelor profesionale de localizare vehicule prin AVL. Peste 850 de companii utilizează tehnologia AVL (sistem GPS) – S.A.S Grup, fiind active peste 15.000 de unităţi GPS.

Datele furnizate de echipamentele GPS sunt transferate cu ajutorul soluţiilor de transfer de date Orange, cu tehnologie de ultimă oră, performanţe remarcabile şi largă acoperire.

S.A.S Grup a dezvoltat in 2011 un sistem integrat de routare şi raportare a abaterilor faţă de traseele planificate/ precalculate ale unei flote auto. Sistemul de routare permite automatizarea distribuţiei sau livrărilor, precum şi stabilirea rutelor de parcurs optime de către vehiculele din flota auto; ulterior, soluţia S.A.S GRUP evidenţiază în timp real abaterile faţă de rutele programate.

4 thoughts on “Cum se fură combustibilul? Inventivitate maximă”

  1. Claudiu Dragomir says:

    s-a inventat oare un litrometru pentru patroni? soferul fura motorina si patronii fura statul. Nu am vazut pe nici un site pe cineva care vorbeste de majoritatea firmelor care obliga soferii sa conduca cate 15 ore pe zi sau sa se vorbeasca de supratonaj sau despre contractul de munca ca e de 8 ore si muncesti fara numar sau sa se vb despre starea tehnica majoritatii camioanelor care lucreaza pe tara si asta e cel mai grav lucru ca daca s ar face controale amanuntite cam 60% din camioanele patronilor care acuza soferii de furt de de nu stiu mai ce ar trebui casate . eu unul de vreo 8 ani numai de firme de astea am parte :supratonaj,fuga de controale mari risc maxim si 2000 lei vechi pe km cu 40-45 tone de incarcatura .oare patronii aia care fac pe victimele stiu cam cata economie face la o firma un sofer care zi de zi mergand cu diagrama neagra supratonaj fara aviz pe marfa sau nota de cantar si care care fuge non stop de isctr sau politie economica. Va zic eu daca noi soferii HOTI ne-am baga in isctr de cate ori ies atia pe drum stiind ca cea mai mica amenda pe firma e de cel putin 200000 lei nu ar mai fi problema de pierderile de motorina . as vrea ca cineva sa imi explice cum sa mearga un camion care cu masa totala in jur de 56-57 de tone care trebuie sa faca macar 500 km pe zi obligatoriu pe tara si cunoastem traficul de la noi cu un consum mediu de 30- 32%…mie unul mi se pare inposibil merg sub 40- 45 % depinde de aglomeratie si de vreme.cred ca problema nu e motorina patronilor ci supraconfortul de care au inca parte din partea autoritatilor patronii din ziua de azi…asa ca patroni care va credeti furati mai ganditiva o data inainte sa publicati prostiile voastre cum faceti voi economie de nu stiu ce remorci noi ganditi-va cam cati bani pierde statul roman din cauza firmelor pare fraudeaza non stop ”cu acte in regula”

    1. Oglinda De Vest says:

      Mulțumim pentru că v-ați împărtășit părerea cu noi. Mă întreb dacă legile s-ar aplica, atunci cum fac față țările vecine la o astfel de competivitate? Doar că și ele au aceleași nereguli.

      1. Claudiu Dragomir says:

        nu prea inteleg ce nereguli au tarile vecine… din intamplare vreun an jumate am facut transport intercomunitar si pot sa zic ca ptr 360 kg depasire greutate pe axa motrica la o incarcatura de 18 tone la cantar la intrare in ungaria am platit autorizatie in jur de 350 euro.ganditiva ca depaseam greutatea pe axa motrica nu greutatea maxima admisa la un ansamblu cap tractor si semiremorca in total 5 axe si 40 tone maxim autorizat cu tot cu incarcatura .nu mai vb degeaba de neregulile tarilor vecine si chiar treaba cu aceleasi nereguli nu prea e adevarata,doar daca cumva vreti sa se creada ca peste tot in europa e aceeasi mafie ca in romania puteti sa vb asa.

        1. Oglinda De Vest says:

          Nereguli (corupție) există peste tot în lume. Important este scăderea ei și instrumentele pentru controlul acesteia. Nu sunt de acord cu aceste nereguli și cred că ar trebuie rezolvate. Totodată, patronii trebuie să respecte legea iar dacă nu atunci trebuie sancționați. Iar șoferii trebuie să aibă condiții de lucru la standarde europene și să nu devină complici sau chiar să fie cei care comit infracțiuni doar pentru a-și păstra locul de muncă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *