Cum se dă bacalaureatul în Franţa. Vezi ce li se cere elevilor francezi şi câţi dintre ei reuşesc să treacă de examen şi în alte ţări din Europa, decât România

Diferenţiat în funcţie de liceul urmat şi totodată pregătit pentru lansarea candidaţilor spre anumite universităţi , bacalaureatul susţinut de elevii francezi este considerat a fi unul dintre cele mai eficiente modele de testare din Europa.


În timp ce, în România, examenul maturităţii constă pentru toţi elevii în trei probe dedicate competenţelor în comunicare lingvistică şi abilităţilor IT, la care se adaugă alte trei-patru examene scrise (dintre care două diferenţiate în funcţie de profil), în Franţa, elevii sunt triaţi în zeci de serii corespunzătoare liniilor de studiu urmate.

Practic, bac-ul francez se diferenţiază din start în trei tipuri:

- bacalaureatul general, cu seriile economic, literar şi ştiinţific, prin intermediul căruia elevii sunt dirijaţi către universităţi, şcoli superioare (Grandes Ecoles) şi şcoli postliceale. Este urmat de 53% dintre liceeni;

- bacalaureatul tehnologic, al cărui scop îl reprezintă intrarea imediată a absolvenţilor în câmpul muncii. Cei care susţin acest tip de evaluare şi vor să-şi continue studiile urmează de regulă cursuri de tehnicieni superiori, în directă legătură cu pregătirea lor de bază. Bac-ul tehnologic are nu mai puţin de şapte serii, în funcţie de parcursul şcolarizării: de la bacalaureatul tehnologic industrial la bacalaureatul hotelier. 25% dintre absolvenţii de liceu sunt testaţi în acest fel;

- bacalaureatul profesional, cu 80 de specializări şi modalităţi flexibile de evaluare în funcţie de traseul educaţional parcurs. 22% dintre elevii francezi îşi încheie studiile liceale prin acest tip de bacalaureat.

Subiectele tratate în cadrul celor şapte-opt probe sunt la rândullor diferenţiate în funcţie de seria urmată. Particularitatea constă însă în faptul că cerinţele au caracter transdisciplinar şi sunt axate pe competenţe, urmărind nu doar cantitatea de cunoştinţe acumulate pe parcursul liceului, ci şi capacitatea elevilor de a le folosi. Spre exemplu, cunoştinţele de geografie şi cele de istorie sunt testate în cadrul unei probe comune, iar examenul de literatură urmăreşte modul de argumentare şi reflecţiile personale ale elevilor, după cum reiese din modele ce pot fi găsite prin intermediul site-ului Ministerului Educaţiei din Franţa.

În Franţa, opt din zece elevi iau bac-ul

În privinţa reuşitei la examen, elevii francezi au rezultate ceva mai bune decât cele ale liceenilor români.

Dacă, în utlimii zece ani, în Franţa promovabilitatea la bac a fost una lineară, cu un indice de reuşită de 85% înregistrat anul trecut, în România, oscilaţiile au fost extrem de mari: de la 86% în 2002, 79% în 2006, 81% în 2009, urmat de o prăbuşire bruscă la 67% în 2010. Diferenţă, pusă de către ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, pe seama diminuării fraudei generalizate din sistem.

Un amănunt important: în Franţa, promovabilitatea diferă foarte puţin şi în cadrul celor trei tipuri de bacalaureat. Elevii care au fost examinaţi prin bac-ul general au reuşit să ia punctaj de trecere în proporţie de 87%. Cei înscrişi la bac-ul profesional au avut succes în 86% din cazuri. Singurii care au avut rezultate ceva mai modeste au fost elevii testaţi prin bac-ul tehnologic: 81% promovabilitate.

Cum se pregătesc pentru bac elevii englezi şi spanioli

Nu doar elevii francezi beneficiază de examene diferenţiate şi bazate pe competenţe.

În Marea Britanie, elevii au la dispoziţie o testare aparte, numită Bacalaureatul galez. Cei care sunt examinaţi prin intermediul acestui tip de bacalaureat urmează module de politică şi limbi străine, iar activităţile prestate în comunitatea din care fac parte le aduc credite suplimentare.

Spania iese în evidenţă printr-un sistem ce prevede o pregătire intensivă în ultimii doi ani de liceu în care cursurile de literatură spaniolă, filosofie şi istorie se îmbină cu ore dedicate ştiinţelor lumii moderne, genetică şi astronomie. La fel ca în România, liceeni spanioli trebuie să treacă şi de un examen oral care le testează exprimarea într-o limbă străină.