Comisia Europeană investeşte 2,7 miliarde de euro în transport

steag uniunea europeana

Comisia Europeană a propus vineri investiții de 2,7 miliarde de euro în 152 de proiecte-cheie în domeniul transporturilor, care sprijină mobilitatea competitivă, ecologică și interconectată în Europa, se arată într-un comunicat al forului comunitar.

Astfel, Comisia pune în practică angajamentele asumate în Planul de investiții pentru Europa și cele în domeniul conectivității la nivel european, incluzând recenta agendă “Europa în mișcare”. Proiectele selectate vor contribui la modernizarea liniilor feroviare, la eliminarea blocajelor și la îmbunătățirea conexiunilor transfrontaliere, la instalarea unor puncte de alimentare cu combustibili alternativi și la implementarea unor soluții inovatoare de gestionare a traficului.

Investiția este realizată în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, mecanismul financiar al UE de sprijinire a rețelelor de infrastructura, și va debloca 4,7 miliarde de euro sub forma de cofinanțări publice și private. Astfel de investiții nu doar ca vor moderniza rețeaua de transport a Europei, dar vor stimula, de asemenea, activitatea economică și crearea de locuri de muncă.

În acest an, din suma totala de 2,7 miliarde de euro, Comisia alocă 1,8 miliarde de euro celor 15 state membre eligibile pentru sprijin din Fondul de coeziune, în scopul de a reduce și mai mult disparitățile în ceea ce privește infrastructura.

Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat: “Cererea de investiții în infrastructura de transport este enormă. Acest nou val de investiții se concentrează asupra unor proiecte ecologice, inovatoare și digitale, pentru a moderniza rețeaua de transport a Europei. Ne aflăm astăzi cu un pas mai aproape de o veritabilă uniune a transporturilor care deservește interesele cetățenilor, stimulează economia și creează locuri de muncă. Privind în perspectiva, invit părțile interesate să valorifice în mod optim fondurile rămase, utilizând finanțările mixte pentru a spori la maximum impactul și pentru a mobiliza toate resursele posibile”.

Proiectele selectate se concentrează în principal pe sectoarele strategice ale rețelei europene de transport (“rețeaua centrală”), pentru a maximiza valoarea adăugată și impactul la nivelul UE. Cea mai mare parte a finanțării va fi dedicată dezvoltării rețelei feroviare europene (1,8 miliarde de euro), decarbonizării și modernizării transportului rutier și dezvoltării sistemelor de transport inteligente (359,2 milioane de euro), precum și punerii în aplicare a sistemelor de management al traficului aerian (ATM) (311,3 milioane de euro).

Printre acțiunile selectate se numără inițiative emblematice precum modernizarea secțiunii feroviare Bialystok-Elk din Polonia, cu o lungime de peste 100 km; modernizarea sistemelor ATM în statele membre ale UE; finalizarea tunelului feroviar Karawanken, care leagă Slovenia și Austria; dezvoltarea unei rețele de încărcare rapidă a vehiculelor electrice în Suedia, Danemarca, Germania, Franța, Regatul Unit și Italia.

Toate proiectele au fost selectate pentru finanțare prin intermediul unor cereri de propuneri competitive lansate la 13 octombrie 2016. Au fost primite 349 de cereri, solicitând în total o cofinanțare de aproape 7,5 miliarde de euro.

Acest lucru a permis Comisiei să selecteze proiectele cele mai bune și să garanteze, în același timp, o distribuție echilibrată din punct de vedere geografic și între modurile de transport. Contribuția financiară a UE se acordă sub forma de granturi, rata de cofinanțare fiind între 10 % și 50 % din costurile eligibile ale proiectului, în funcție de tipul acestuia și de cererea de propuneri (până la 85 % în cadrul pachetului de coeziune).