Browse By

Campania ”Nu votezi, Nu contezi!” de ANOSR

Campania ”Nu votezi, Nu contezi!” este un manifest prin care Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) cheamă studenții și tinerii cu drept de vot să își exercite dreptul de a fi parte din cei care decid cine este Președintele României pentru următorii 5 ani.

Pornită ca o reacție la slaba participare a studenților și a tinerilor la scrutinurile electorale din ultimii ani, campania ”Nu votezi, Nu contezi!” își propune să crească gradul de conștientizare al studenților și a tinerilor față de importanța participării la vot, să prezinte o parte din efectele care se răsfrâng asupra acestora prin neparticiparea la vot și totodată să ofere instrumente care să-i ajute să înțeleagă cum și pe cine pot vota la aceste alegeri.

România are peste 2,5 milioane de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 26 de ani, însă cu toate acestea procentul celor care se prezintă la vot este unul mic și este în continuă scădere, dacă ne raportăm la evoluția participării la vot în ultimii 20 de ani. Tinerii și-au făcut o reputație din a nu participa la vot, cauzele acestui fenomen fiind în general multiple și asociate cu lipsa de încredere față de performanțele clasei politice și față de capacitatea acesteia de a genera schimbările pe care ei și le doresc.

Deși de multe ori neparticiparea la vot a fost folosită ca o formă de sancțiune și de exprimare a neîncrederii în potențialul și valoarea candidaților care ar fi trebuit să convingă, acest lucru a atras după sine și efecte care s-au întors împotriva celor care nu s-au prezentat la vot: neincluderea priorităților și intereselor lor în strategiile de campanie și planurile ulterioare de acțiune ale candidaților și, ulterior, ale aleșilor. Evident că fiecare candidat își dorește să iasă câștigător al alegerilor și să mobilizeze un număr cât mai mare de electori care să îl voteze, însă în momentul în care se știe că studenții și tinerii participă la vot în număr mic, este de așteptat ca eforturile lor de a convinge tinerii și de a le da motive pentru a ieși la vot să fie mai mici. Aceste eforturi se vor îndrepta către categoriile despre care se știe că participă în număr mai mare la vot și care implicit au mai multă influență în rezultatul final al alegerilor.

Iar dacă e să extrapolăm acest fenomen și în activitatea politică de zi cu zi a guvernanților aleși de popor, este de așteptat ca și în prioritizarea investițiilor, în găsirea de soluții pentru problemele populației sau în împărțirea resurselor din bugetul de stat să se țină cont, într-o oarecare măsură, și de modul în care arată electoratul care se prezintă constant la vot. Iar dacă e să ne gândim că în România se desfășoară un scrutin de alegeri cel puțin o dată la 1-2 ani (pentru Președinte, pentru Parlament, pentru autoritățile locale și pentru Parlamentul European), este de înțeles faptul că fiecare forță politică va dori să țină aproape sau să mulțumească un număr cât mai mare de posibili votanți la următoarele alegeri.

Prin urmare, ceea ce ne dorim prin această campanie este să punem studenții și tinerii pe harta priorităților viitorilor guvernanți și să conștientizăm că neparticiparea la vot nu este doar o sancțiune pe care o atribuim clasei politice, ci este o sancțiune pe care ne-o atribuim nouă. Iar ce alt moment este mai bun de a demonstra că studenții și tinerii sunt o categorie care contează și care are ceva de spus decât alegerea persoanei care va sta în fruntea statului în următorii 5 ani?